Suweg

Saka Wikipédia Jawa, bauwarna mardika basa Jawa
Suweg
Klasifikasi ngèlmiah
Karajan: Plantae
Unranked: Angiosperms
Unranked: Monocots
Ordho: Alismatales
Famili: Araceae
Génus: Amorphophallus
Spésies: A. paeoniifolius
Jeneng binomial
Amorphophallus paeoniifolius
(Dennst.) Nicolson
Sinonim

A. campanulatus Bl.

Suweg ya iku tuwuhan pala pendhem anggota marga Amorphophallus lan isih seduluran cedhak karo bunga bangkai raksasa (A. titanum) lan iles-iles (A. muelleri). Suweg sok ora dibedakaké karo iles-iles amarga leloroné ngasilaké uwi kang bisa dipangan lan ana mempèré ing morfologi godhong jroning fase vegetatifé. Aran liyané yaiku porang, sanajan jeneng iki uga dikanggoké tumrap iles-iles. Jeneng jeneng ing basa liya : elephant foot yam[1][2] utawa stink lily (basa Inggris), teve (basa Tonga), jimmikand, suran, chenna, ol (basa Bengal), sarta oluo (basa Odia).

Suweg ya iku tetuwuhan asli Asia Tenggara lan thukul ing alas alas tlatah Malesia, Filipina, sarta India tropik (pérangan selatan).

Pemerian botani[besut | besut sumber]

thumb|left|Suweg dalam fase vegetatif (kiri) dan generatif (kanan). Pembanding ukuran ya iku gunting tanaman di kanan bawah.

Terna, tahunan namun dapat dianggap dwimusim karena fase vegetatif dan generatif muncul tidak bersamaan.

Fase vegetatif tampak sebagai dedaunan bercabang-cabang dengan "batang" lunak. Batang sajati tidak ada tetapi berupa umbi yang selalu berada di bawah lumah tanah. Umbi batang membentuk anakan umbi dari samping dan dapat memunculkan daun sehingga kadang-kadang tampak seperti berumpun, umbi mengandung pati yang komposisinya didominasi olèh mannan; warna umbi putih, sok dengan semburat warna merah jambu atau ungu. Warna umbi ini berbeda dari iles-iles maupun walur (acung), yang warna umbinya kuning.

Tangkai daun tunggal utama seringkali dianggap "batang" olèh awam, tumbuh tegak, lunak, dan berwarna hijau (wiwit dari mudha hingga gelap) berbelang-belang putih[3]; lumah tangkai daun suweg kasar bila diraba, berbeda dari iles-iles yang alus; tangkai daun pada ketinggian tertentu (dapat mencapai 1,5 m) menjadi tiga cabang sekunder dan akan mencabang lagi sisan menjadi tangkai helai daun.[3]; helai daun ada yang menyatu pada tangkai daun. Suweg tidak memiliki tonjolan berwarna cokelat kehitam-hitaman (karan bulbil) pada pérangan percabangan tangkai daun, sebagaimana iles-iles[3][4].

Bunga muncul apabila simpanan ènergi berupa tepung di umbi sudah mencukupi untuk pembungaan. Sebelum bunga muncul, seluruh daun kalebu tangkainya akan layu. Bunga tersusun majemuk berupa struktur khas talas-talasan, ya iku bunga-bunga tumbuh pada tongkol yang dilindungi olèh seludang bunga. Kuntum bunga tidak sampurna, berumah satu, berkumpul di sisih tongkol, dengan bunga lanang terletak di pérangan distal (lebih tinggi) daripada bunga wadon. Struktur generatif ini pada saat mekar mengeluarkan bau bangkai yang memikat lalat untuk membantu penyerbukannya.

Perbanyakan kanthi generatif dengan biji atau kanthi vegetatif dengan anakan umbi.

Gladri gambar[besut | besut sumber]

Rujukan[besut | besut sumber]